BidTraffic ( Gaji Untuk Blogger) - Click & Join

Monday, January 24, 2011

Rancangan Malaysia(RM) Ke-10 (2011-2015)

Datuk Seri Najib Tun Razak membentang Rancangan Malaysia kesepuluh (RMK10) di Dewan Rakyat mulai jam 11.40 pagi 10-6-2010.

Peruntukan Pembangunan RM Ke-9 dan RM ke-10
Ni saje post sebab WUS...Subjek keusahawanan kat Usm suh ambik tau skrg ni RM ke berapa..x tau ingat pun sebenarnya tahun ni ke berapa..ni baru tau..sebab search kat google..hahhaha..

__________________________________________________

Fakta Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10) 2011-2015

Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10) yang dibentangkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak di Dewan Rakyat hari ini adalah rancangan pembangunan negara untuk tempoh lima tahun.

Pelaksanaan RMK-10 akan bermula dari tahun 2011-2015.

Intipati ucapan Perdana Menteri pada pembentangan RMK10 adalah bertemakan "Rancangan Kemakmuran Ekonomi dan Keadilan Sosial".

Ia dilihat amat kritikal bagi meneruskan kesinambungan prakarsa nasional ke arah merealisasikan Wawasan 2020 menjadi sebuah negara maju dan berpendapatan tinggi.

Berikut adalah fakta-fakta penting RMK-10:

* Memperuntukkan RM230 bilion bagi perbelanjaan pembangunan bagi tempoh lima tahun tersebut.

* Daripada jumlah itu, 55 peratus diagihkan kepada sektor ekonomi, 30 peratus kepada sektor sosial, 10 peratus kepada sektor keselamatan dan lima peratus untuk pentadbiran am.

* Laporan ekonomi itu bagi tempoh 2011-2015 setebal 449 muka surat untuk edisi Bahasa Melayu dan 429 muka surat bagi edisi Bahasa Inggeris, yang diterbitkan oleh Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri akan dijual pada berharga RM80.

* RMK-10 merupakan satu daripada empat tiang utama di bawah pentadbiran Najib. * Tiga lagi tiang tonggak itu ialah Gagasan 1Malaysia: Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan; Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan Model Baru Ekonomi (MBE).

* 10 PREMIS UTAMA RMK-10:

Pertama:- Memacu ekonomi domestik dengan kepekaan persekitaran luar negara.

Kedua: Memanfaatkan dan menuas faktor kepelbagaian etnik sebagai satu elemen kejayaan di arena antarabangsa.

Ketiga: Mentransformasi negara ke arah pendapatan tinggi menerusi pengkhususan.

Keempat: Menjayakan pertumbuhan diterajui oleh produktiviti dan inovasi.

Kelima: Memupuk, menarik dan mengekalkan modal insan unggul.

Keenam: Memastikan peluang yang saksama dan melindungi golongan mudah terjejas.

Ketujuh: Pertumbuhan bertumpu, pembangunan inklusif.

Kelapan: Menyokong perkongsian pintar yang efektif.

Kesembilan: Menghargai khazanah alam sekitar.

Kesepuluh: Kerajaan umpama syarikat yang berdaya saing.

* 5 TERAS STRATEGIK Pertama RMK-10:

Pertama: Menggubah falsafah dan pendekatan kerajaan ke arah mentransformasikan Malaysia dengan metodologi NKRA.

Kedua: Mewujudkan persekitaran kondusif bagi menggerakkan pertumbuhan ekonomi.

Ketiga: Menuju ke arah pembangunan sosioekonomi secara inklusif.

Keempat: Membangun dan mengekalkan modal insan bertaraf dunia.

Kelima: Mewujudkan persekitaran kondusif ke arah mempertingkatkan kualiti hidup.

* Peruntukan RMK-10 bagi infrastruktur bukan fizikal meningkat kepada 40 peratus, berbanding 21.8 peratus dalam RMK-9, tumpuan diberikan kepada program pembangunan kemahiran, aktiviti R&D dan modal teroka.

* Sebuah institusi perkhidmatan awam bertaraf dunia akan diwujudkan untuk meningkatkan keupayaan penjawat awam.

* Tumpuan kepada 12 Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA) akan diumumkan Oktober nanti iaitu:

(i) Minyak dan gas (ii) Minyak sawit dan produk berkaitan (iii) Perkhidmatan kewangan (iv) Pemborongan dan peruncitan (v) Pelancongan (vi) Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) (vii) Perkhidmatan Pendidikan (viii) Elektrik dan elektronik (ix) Perkhidmatan perniagaan (x) Penjagaan kesihatan swasta (xi) Pertanian (xii) Greater Kuala Lumpur

* Satu unit khas, iaitu Unit Transformasi Ekonomi, akan ditubuhkan untuk merancang, menyelaras pelaksanaan dan pembangunan NKEA.

* Suruhanjaya Persaingan dan Tribunal Rayuan akan ditubuhkan untuk memastikan pelaksanaan undang-undang lebih teratur dan berkesan.

* Kerajaan terus berusaha untuk meletakkan Malaysia di lima tangga terbaik negara paling kompetitif di dunia.

* 1MDB akan membangunkan projek strategik KL meliputi Lapangan Terbang TUDM Sg Besi dan KL International Financial District.

* RMK-10 juga akan memastikan sasaran ekuiti korporat sebanyak 30% untuk Bumiputera dikekalkan.

* Dana berjumlah RM20 bilion akan disediakan melalui Dana Mudahcara atau Facilitation Fund bagi memudahkan sektor swasta membiayai projek perkongsian awam-swasta.

* Melalui Dana Mudahcara, kerajaan anggar menarik pelaburan swasta sekurang-kurangnya RM200 bilion; Antara projek yang dipertimbangkan ialah penambakan tanah di Westport, Pelabuhan Klang, Pembangunan Malaysia Truly Asia Centre di Kuala Lumpur dan Taman Teknologi Tinggi Senai di Iskandar Malaysia, Johor.

* Sebuah unit khas ditubuhkan di bawah Jabatan Perdana Menteri bagi memandu dan mengarah keberkesanan sistem inovasi negara serta program pembangunan inovasi sedia ada.

* Pembiayaan kerajaan kepada syarikat modal teroka awam akan berbentuk ekuiti dan bukan pinjaman.

* Dana Inovasi Mudharabah (MIF) dengan peruntukan sebanyak RM500 juta akan diperkenal bagi menyediakan modal berisiko kepada syarikat modal teroka kerajaan.

* Dana Perkembangan Perniagaan dengan peruntukan permulaan sebanyak RM150 juta akan ditubuhkan bagi merapatkan jurang pembiayaan antara pengkomersilan peringkat awal dan pembiayaan modal teroka bagi produk berteknologi tinggi.

* Undang-undang kebankrapan akan dipermudah untuk menyokong budaya mengambil risiko terhitung, menghapuskan stigma kegagalan dan membenarkan usahawan berkaliber lagi wibawa yang gagal untuk kembali aktif.

- MSTAR

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...